Skip to main content

Het huidige streamingmodel

De groeiende kloof

Zoals de laatste jaren blijkt, zorgt het nieuwe verkoopmodel van muziek door middel van streaming voor een groeiende kloof tussen de top van de verdienpiramide en de andere artiesten. De artiesten in de top qua populariteit verdienen meer dan ooit tevoren. Maar door de rechtlijnige verdeling op basis van het aantal streams zorgt dit ervoor dat onafhankelijke artiesten en artiesten uit kleinere landen financieel genekt worden.

De kern van het probleem in België is de relatie tussen de kosten en opbrengsten van de lokale producties, meer dan de klassieke focus op het vergroten van de totale streaminginkomsten of de focus op de verdeling hiervan tussen de verschillende rechthebbenden (DMS wetgeving). De kosten van lokale producties moet correct gewaardeerd worden in de opbrengstenverdeling van de streaming. Zoniet ondermijnt deze onrechtvaardigheid op termijn de ganse Belgische muziekindustrie.

Is dit probleem oplosbaar? Absoluut!

De totale opbrengsten van streaming in België zijn hoog genoeg om de kosten van Belgische producties correct te vergoeden.

We gaan met de ganse sector een correcte billijke vergoeding uitwerken voor kwalitatieve lokale producties, zodat deze een redelijke terugverdienkans krijgen.

Het probleem dat streaming de verdeling van de inkomsten heeft veranderd, kan door de sector zelf weer gecorrigeerd worden!

Zuiver een kwestie van solidariteit tussen de beroemde en populaire artiest en zijn minder beroemde en populaire collega’s! Volg even mee hoe we het principe van solidariteit willen introduceren in dit verdienmodel, ja het wordt even technisch veel cijfertjes…

Streamingmodel

In een standaard streamingmodel met een vergoeding van pakweg 0.004€ per stream, zijn er voor een full-album met 13 tracks, met een kostprijs van 25.000€, maar liefst 6.250.000 streams nodig hebt om break-even te komen. Break-even is die opbrengst waarbij alle mensen zoals de muzikanten, de studio-techniekers, allen die meegewerkt hebben aan de creatie van het album hun juiste vergoeding kunnen krijgen.

In ons voorbeeld betekent dit maar liefst 480.000 streams voor elke track op het album!

In België bereiken enkel artiesten die qua populariteit in de top staan dit aantal streams. Op termijn zorgt dit dus voor het probleem dat niemand wil investeren in albums die in populariteit geen kans maken op de top.

Music Made in Belgium berekende in het rekenvoorbeeld, beschikbaar op musicmadeinbelgium.be dat een volume van 40.000 streams realistischer is om de productiekosten te dekken van een track.
Als we dat doen, de eerste 40.000 streams dusdanig vergoeden dat ze de productiekost dekken, dan breng je het muzikale ecosysteem in balans.

Vandaar dat we op basis van onze voorlopige cijfers een Faire Prijs Per Stream (FPPS) voorstellen van 0.0496€ voor nieuwe lokale streams tot de track een aantal van 40.000 streams bereikt heeft.

Maar wie betaalt die rekening?

Het rekenmodel van Music Made in Belgium laat toe om de impact van de correctie te berekenen in functie van het aantal nieuwe tracks dat jaarlijks door de Belgische muzieksector op de streamingdiensten geplaatst wordt.

Afhankelijk van dit aantal en dus de productiekosten van lokale innovatieve muziek, wordt het correctie bedrag berekend.

Dat bedrag kan evenredig worden verdeeld over de tracks met opbrengst boven break even. Ook hier willen we in overleg gaan met alle belanghebbenden binnen de sector! Zuiver een kwestie van solidariteit tussen de beroemde en populaire artiest en zijn minder beroemde en populaire collega’s! Er zijn ook andere manieren mogelijk, zoals door de overheid gestuurde modellen, bijvoorbeeld een taks op streamingplatforms naar Frans model, een tax shelter, of via privé-initiatieven zoals crowdfunding.

Het FAIRSTREAMING MODEL: hoe kan het praktisch?

Hoe organiseren we in de realiteit de herverdeling binnen de sector?

Eerst overleggen we uitgebreid met alle belanghebbende partijen hoeveel euro de FPPS, de faire prijs per stream voor nieuw en lokaal, exact zal bedragen. Music Made in Belgium stelt de rekenbladen ter beschikking voor alle commentaar en nodige correcties.

Daarna wordt door elke partij binnen de sector een handtekening gezet voor de toepassing van de FPPS.
De bestaande collectieve belangenorganisaties verzamelen alle inkomsten van alle streamingdiensten in België.

De berekening van de herverdeling gebeurt door een aparte afdeling van de belangenorganisaties.
Music Made in Belgium communiceert de gegevens volledig transparant aan de sector.

Uiteraard is de internationale context zeer belangrijk en moet dit model navolging vinden in het buitenland, waar men dezelfde uitdagingen ervaart.

Tevens zal onze wetgever betrokken worden om mee de nodige ondersteuning en handhaving van dit model te realiseren. Music Made in Belgium wil ervoor gaan : jij ook?